Poniżej prezentujemy kilka rad, jak dobrze się przygotować do wystąpienia publicznego oraz jak mówić, żeby nas słuchano:

  • Dobrze się przygotuj – wiedz o czym chcesz mówić;
  • Nigdy nie ucz się na pamięć – możesz co najwyżej się nauczyć planu, który będzie Ci wyznaczał kolejne etapy Twojego przemówienia;
  • Mów wolno – pamiętaj, że zawsze tempo wypowiedzi przed publicznością jest szybsze;
  • Nie zabieraj kartki z tym co chcesz powiedzieć – jeśli musisz, bo wiesz, że bez tego nie dasz rady zabierz mini kartkę np. formatu A6 i zapisz sobie słowa klucze, które będą Ci podpowiadały co masz mówić;
  • Nawiąż kontakt wzrokowy – staraj się mieć kontakt wzrokowy z całą publicznością, jeśli jednak tego nie będziesz mógł zrobić znajdź dwie osoby, dwa punkty, po których będziesz mógł naprzemiennie wodzić wzrokiem;
  • Uśmiechaj się – wszystko z umiarem i stosowanie do sytuacji, jednak na pewno więcej zyskasz uśmiechem niż zasępioną miną;
  • Zadawaj pytania – dzięki temu wzbudzisz większe zainteresowanie i podtrzymasz aktywność słuchaczy;
  • Zrób dobre pierwsze wrażenie – na wstępie opowiedz coś na rozluźnienie atmosfery, może to być np. anegdota jaka Ci się przydarzyła lub komuś z Twojego otoczenia, takie działanie obniży towarzyszący stres, a Ty zyskasz sympatię widowni;
  • Swoje wypowiedzi opieraj na przykładach z życia i doświadczeniach;
  • Nie bój się pytań – nawet jeśli nie znasz odpowiedzi to nic złego, zawsze możesz powiedzieć, że tego nie wiesz 😉;
  • Nie jedz ciężkich posiłków tuż przed wystąpieniem – będzie to miało pozytywny wpływ na Twoją dykcję;
  • Weź spory łyk wody przed wystąpieniem lub jeśli musisz zabierz wodę ze sobą;
  • Staraj się mówić głośno i wyraźnie;
  • Gestykuluj z umiarem – w stresie nasze ciało potrafi robić różne dziwne rzeczy, o których nie mamy pojęcia, dlatego warto być tego świadomym i trzymać nad tym kontrolę;
  • Panuj nad swoją postawą – nie stój jak żołnierz na warcie, ani też nie biegaj jak szalony;
  • Bądź sobą –  powyższe rady nie muszą być dobre dla wszystkich, rób to co jest dla Ciebie naturalne i zgodne z Twoją osobą, bo w przeciwnym razie efekt może być odwrotny;
  • Pamiętaj, że nie jesteś jedyną osobą, której towarzyszy stres podczas wystąpień.

Podziel się